wtorek, 15 października 2013

Dżem jabłkowy z wanilią

dżem jabłkowy z wanilią

Wyrób sprzed półtora tygodnia... Jabłka i wanilia? Jak najbardziej :) Dodatkowo uroki własnej jabłoni... Jakimś cudem słoiczki jeszcze stoją w kuchni, ale coś mi mówi że do zimy nie przetrwają... Siostra już upatrzyła sobie jeden za cel, szczególnie że mama bardzo chwaliła (testowała to, co nie zmieściło się do słoiczków ;)). Nie obyło się również bez przykrej niespodzianki - podczas gotowania jabłek jedno z nich odprysnęło z garnka i spadło wprost na moją lewą dłoń. Niezłe oparzenie z którego aktualnie powstaje blizna. Mam teraz lustrzane odbicie - na prawej ręce blizna po oparzeniu w piekarniu z zeszłego roku, która jeszcze do końca nie zeszła... Tej też daję pewnie z dwa lata... 
Ale dżem polecam każdemu. Tylko uważać na gorące i skaczące jabłka ;)
P.

dżem jabłkowy z wanilią

"Os­tatnio wiele pi­sano i mówiono o je­sieni. I rzeczy­wiście - w tym ro­ku jest wyjątko­wo buj­na. Jabłka wiszą na drze­wach niczym ciężkie krop­le i spa­dają na ziemię, nie pękając. Wys­tar­czy je pod­nieść do ust. Krze­wy i krza­ki trys­kają porzeczka­mi i ma­lina­mi. Wys­tar­czy pod­sta­wić słoik na dżem. Liście ze smut­kiem opa­dają z gałęzi i niczym miękki dy­wan zaściełają uli­ce. Brodzi­my w szyszkach i orzechach, które bez­tros­ko podskakują, tocząc się przez mias­to. Jak to się skończy? Cała przy­roda jak­by próbo­wała się oder­wać. Nic już się siebie nie trzy­ma. Ja też. Włosy i paz­nokcie rosną szyb­ciej niż kiedyś. W ciągu miesiąca wyr­wałem dwa zęby. Ser­ce ma jak­by więcej lu­zu w pier­si. W tej chwi­li od­ry­wam strup od sta­rej ra­ny, de­likat­nie unosząc tę dziewiczą błonę - te­raz jes­tem trochę je­sienią."

jabłka

Składniki:
• 2,5 kg jabłek
• 200 g cukru
• 2 laski wanilii
• 1/4 szklanki wody

Wykonanie:
Jabłka obrać i pokroić na mniejsze kawałki. Wlać wodę do garnka, wrzucić jabłka i postawić na średnim ogniu na ok. 1,5 h do ich zmięknięcia. Mieszać od czasu do czasu, aby nie przywierały. Po tym czasie wsypać cukier i ziarenka z lasek wanilii (przeciąć je wzdłuż i wydobyć za pomocą noża). Gotować jeszcze jakieś pół godzinki - godzinę, aż do zagęszczenia i kompletnego wyparowania wody. W międzyczasie wyparzyć słoiki i zakrętki. Gotowy dżem przełożyć do jeszcze gorących słoiczków, a następnie pasteryzować - do dużego garnka włożyć ściereczkę, na nią położyć słoiczki, wlać zimną wodę do niecałej połowy ich wysokości i zagotować 10-15 min. Wyciągnąć, postawić do góry dnem i przykryć szmatką. Po wystudzeniu można przyozdobić słoiczki i schować na przyszłość ;)

dżem jabłkowo - waniliowy

dżem jabłkowy z wanilią

7 komentarzy:

  1. u mnie też nie wytrzymałyby do zimy :) pięknie opakowane :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Powiem Ci, że jestem pod dużym wrażeniem bloga. Wgląda świetnie, super przepisy a zdjęcia są genialne. Piękne kadry i kolory. Gratulacje. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jakie boskie słoiczki! <3 Zdjęcia rewelacyjne, a dżemy z pewnością pyszne :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Słoiczki wyglądają ślicznie, taki dżemik to majątek :)
    Urzekło mnie zdjęcie jabłuszek, szczególnie tego w zielonej trawie skąpanego w słońcu...

    OdpowiedzUsuń
  5. Wspaniałe zdjęcia, cudowne dżemiki!!
    Jestem zaczarowana :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Nigdy nie robiłam dżemu z jabłek, chyba muszę to zmienić!:)

    OdpowiedzUsuń
  7. ale piękne słoiczki:) z wanilią jeszcze nie próbowałam ale bardzo podoba mi się to połączenie:)

    OdpowiedzUsuń

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.